Kunnan vuokratessa kiinteistöjä vapaille markkinoille muodostuu kuntalain nojalla
yhtiöittämisvelvollisuus. Siirtymäsäännös kuntien ja hyvinvointialueiden välisistä
vuokrasopimuksista on velvoittanut kuntia vuokraamaan tilat hyvinvointialueille.
Velvollisuus on kuitenkin päättymässä, mikä tarkoittaa yhtiöittämisvelvollisuutta.
Hyvinvointialueiden ja kuntien laatimat vuokrasopimukset toimitilojen hallinasta alkavat
useissa kunnissa lähestyä loppuaan. Siirtymäsäännöksen mukaan sopimus on tullut laatia
siten, että se on voimassa ainakin 31. joulukuuta 2025 asti. Hyvinvointialueella on ollut
mahdollisuus pidentää vuokrasopimuksen voimassaoloa yhdellä vuodella ilmoittamalla
siitä kunnalle viimeistään 12 kuukautta ennen vuokrasopimuksen päättymistä. Sote-
kiinteistöjen ratkaisumallien kartoittaminen on syytä aloittaa pikimmiten. Kartoittamisessa
tulisi lähteä liikkeelle seuraavien kysymysten ääreltä. Mikä on voimassa olevien
vuokrasuhteiden tilanne? Onko toimitiloja jäämässä tyhjiksi? Millaisia sopimusvelvoitteita
nykyiset vuokrasopimukset sisältävät ja ovatko ne siirtokelpoisia? Miten yhtiöittäminen vaikuttaa hankintoihin? Voiko kunta hankkia yhtiöltä palveluja
kilpailuttamatta? Voiko kunta tuottaa esimerkiksi tukipalveluita, kuten
kiinteistönhoitoa yhtiölle ilman, että yhtiöllä on kilpailuttamisvelvollisuus?
Yhtiöittämisen suunnittelussa on tärkeää huomioida, onko mahdollinen uusi yhtiö
sidosyksikköasemassa. Erityisesti sote-kiinteistöjen siirrossa tämä voi mahdollistaa
kilpailuttamatta hankkimisen, mikä tuo joustavuutta ja tehokkuutta kunnallisten palveluiden
järjestämiseen. Sote-kiinteistöjen kohdalla käytössä useita ratkaisumalleja, ja paras
ratkaisumalli riippuu kunkin tapauksen erityispiirteistä. Kartoittamisessa on syytä ottaa
huomioon, onko kannattavaa yhtiöittää samalla muitakin kiinteistöjä ja kuinka monta
yhtiötä kannattaa perustee. Onko mahdollista hyödyntää jo olemassa olevia yhtiöitä?
Yhtiön asema arvioidaan tapauskohtaisesti. Arvioinnissa otetaan huomioon mm. onko
yhtiön toiminta kaupallista vai teollista sekä toimiiko yhtiö markkinoilla. Sotekiinteistöyhtiöt
katsotaan lähtökohtaisesti toimivan kiinteistö markkinoilla, jolloin siihen ei noudateta
hankintalakia. Mikäli kunta haluaa tarjota tukipalveluja yhtiölle, hankintalaki ei ole esteenä.
On kuitenkin huomioitava, että hinnan tulee olla markkinahinnan tasolla, jottei palvelun
katsota vääristävän kilpailua julkisella tuella.
Sidosyksikkö voi tarjota palveluita ulos vain hankintalain sallimissa rajoissa, jotka helposti
ylittyvät sote-kiinteistöjen vuokrauksessa. Nämä asiat olisi syytä ottaa huomioon
yhtiöittämisen suunnittelussa. Avataan yhtiöittämisen vaikutuksia hankintaprosesseihin
kuten sitä, miten se vaikuttaa kuntayhtiön sidosyksikköasemaan suhteessa kuntaan ja
sopimusvelvoitteisiin. Apuja yhtiöittämisen toteuttamiseen
Hankintajuristeilla on vankka kokemus yhtiöittämiseen liittyvistä toimeksiannoista ja
avustamme kaikissa vaiheissa vaihtoehtojen kartoittamisesta yhtiöittämisen läpiviemiseen.
Ota yhteyttä tai varaa maksuton tapaaminen, niin kartoitetaan yhdessä tarpeenne.