top of page
Etsi

Sote-kiinteistöjen siirtymäkausi päättyy ja yhtiöittämisvelvollisuus on kulman takana

Writer's picture: HankintajuristitHankintajuristit

Kunnan vuokratessa kiinteistöjä vapaille markkinoille muodostuu kuntalain nojalla

yhtiöittämisvelvollisuus. Siirtymäsäännös kuntien ja hyvinvointialueiden välisistä

vuokrasopimuksista on velvoittanut kuntia vuokraamaan tilat hyvinvointialueille.

Velvollisuus on kuitenkin päättymässä, mikä tarkoittaa yhtiöittämisvelvollisuutta.

Hyvinvointialueiden ja kuntien laatimat vuokrasopimukset toimitilojen hallinasta alkavat

useissa kunnissa lähestyä loppuaan. Siirtymäsäännöksen mukaan sopimus on tullut laatia

siten, että se on voimassa ainakin 31. joulukuuta 2025 asti. Hyvinvointialueella on ollut

mahdollisuus pidentää vuokrasopimuksen voimassaoloa yhdellä vuodella ilmoittamalla

siitä kunnalle viimeistään 12 kuukautta ennen vuokrasopimuksen päättymistä. Sote-

kiinteistöjen ratkaisumallien kartoittaminen on syytä aloittaa pikimmiten. Kartoittamisessa

tulisi lähteä liikkeelle seuraavien kysymysten ääreltä. Mikä on voimassa olevien

vuokrasuhteiden tilanne? Onko toimitiloja jäämässä tyhjiksi? Millaisia sopimusvelvoitteita

nykyiset vuokrasopimukset sisältävät ja ovatko ne siirtokelpoisia? Miten yhtiöittäminen vaikuttaa hankintoihin? Voiko kunta hankkia yhtiöltä palveluja

kilpailuttamatta? Voiko kunta tuottaa esimerkiksi tukipalveluita, kuten

kiinteistönhoitoa yhtiölle ilman, että yhtiöllä on kilpailuttamisvelvollisuus?


Yhtiöittämisen suunnittelussa on tärkeää huomioida, onko mahdollinen uusi yhtiö

sidosyksikköasemassa. Erityisesti sote-kiinteistöjen siirrossa tämä voi mahdollistaa

kilpailuttamatta hankkimisen, mikä tuo joustavuutta ja tehokkuutta kunnallisten palveluiden

järjestämiseen. Sote-kiinteistöjen kohdalla käytössä useita ratkaisumalleja, ja paras

ratkaisumalli riippuu kunkin tapauksen erityispiirteistä. Kartoittamisessa on syytä ottaa

huomioon, onko kannattavaa yhtiöittää samalla muitakin kiinteistöjä ja kuinka monta

yhtiötä kannattaa perustee. Onko mahdollista hyödyntää jo olemassa olevia yhtiöitä?

Yhtiön asema arvioidaan tapauskohtaisesti. Arvioinnissa otetaan huomioon mm. onko

yhtiön toiminta kaupallista vai teollista sekä toimiiko yhtiö markkinoilla. Sotekiinteistöyhtiöt

katsotaan lähtökohtaisesti toimivan kiinteistö markkinoilla, jolloin siihen ei noudateta

hankintalakia. Mikäli kunta haluaa tarjota tukipalveluja yhtiölle, hankintalaki ei ole esteenä.

On kuitenkin huomioitava, että hinnan tulee olla markkinahinnan tasolla, jottei palvelun

katsota vääristävän kilpailua julkisella tuella.


Sidosyksikkö voi tarjota palveluita ulos vain hankintalain sallimissa rajoissa, jotka helposti

ylittyvät sote-kiinteistöjen vuokrauksessa. Nämä asiat olisi syytä ottaa huomioon

yhtiöittämisen suunnittelussa. Avataan yhtiöittämisen vaikutuksia hankintaprosesseihin

kuten sitä, miten se vaikuttaa kuntayhtiön sidosyksikköasemaan suhteessa kuntaan ja

sopimusvelvoitteisiin. Apuja yhtiöittämisen toteuttamiseen


Hankintajuristeilla on vankka kokemus yhtiöittämiseen liittyvistä toimeksiannoista ja

avustamme kaikissa vaiheissa vaihtoehtojen kartoittamisesta yhtiöittämisen läpiviemiseen.

Ota yhteyttä tai varaa maksuton tapaaminen, niin kartoitetaan yhdessä tarpeenne.

bottom of page