top of page
Etsi

Digipalvelulaki vaikuttaa myös hankintoihin – varaudu ajoissa!

Writer: HankintajuristitHankintajuristit

Digipalvelulain soveltaminen laajeni uusille palvelualoille ja muutokset astuvat voimaan jo 28.6.2025. Mitä muutokset tuovat mukanaan?


Saavutettavuus tarkoittaa, että erilaiset ympäristöt, palvelut, laitteet ja sisällöt ovat kaikkien ihmisten käytettävissä riippumatta heidän fyysisistä, aistien tai muiden rajoitteidensa erityispiirteistä.


Saavutettavuussäännökset on huomioitava myös digihankinnoissa. Kun hankinnan kohde on tarkoitettu luonnollisten henkilöiden käyttöön, on asianmukaisesti perusteltuja tapauksia lukuun ottamatta hankinnan kohde määriteltävä siten, että otetaan huomioon esteettömyys vammaisille käyttäjille sekä kaikkien käyttäjien vaatimukset täyttävä suunnittelu. Hankinnan kohde on määriteltävä viittaamalla muualla lainsäädännössä tai Euroopan unionin säädöksellä pakollisiksi säädettyihin esteettömyysvaatimuksiin.


Digipalvelulaki velvoittaa julkista sektoria sekä osaa yksityistä ja kolmannen sektorin organisaatioista noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia. Digipalvelulain 3 a lukua uusia palveluita koskevia muutoksia aletaan soveltaa 28.6.2025 lähtien. Valtioneuvoston asetus eräiden digitaalisten palvelujen saavutettavuusvaatimuksista määrittää jotain lisäedellytyksiä osalle digitaalisista palveluista. mm.  rahoitus- ja pankkipalveluille, sähkökirjoille. Myös asetuksen soveltaminen alkaa kesäkuussa 2025.


Lain taustalla ovat Euroopan unionin saavutettavuus- ja esteettömyysdirektiivit. YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista on myös lain taustalla vaikuttavista tekijöistä. Sopimuksen keskeinen periaate on saavutettavuus. Lain tarkoituksena on edistää digitaalisten palvelujen saatavuutta, laatua, tietoturvallisuutta sekä sisällön saavutettavuutta ja siten parantaa jokaisen mahdollisuuksia käyttää yhdenvertaisesti digitaalisia palveluja. Saavutettavuuteen velvoittaa digipalvelulain lisäksi lukuisia muitakin lakeja, jotka ohjaavat ja täydentävät sääntelyä.


Seuraavat palvelut tulevat lainsoveltamisen piiriin:


-          verkkokaupat

-          sähkökirjat

-          henkilöliikenteen palvelut

-          kuluttajien pankkipalvelut

-          audiovisuaaliseen sisältöpalveluun pääsyn tarjoavat palvelut

-          viestintä palvelut

 

Lain vaatimusten noudattaminen parantaa palvelun käytettävyyttä erityisesti eri laitteilla ja avustavilla teknologioilla. Saavutettavassa toteutuksessa otetaan huomioon erilaisten käyttäjien tarpeet, ja teknisten vaatimusten täyttämisen lisäksi on tärkeää panostaa selkeään kieleen ja hyvään käytettävyyteen.


Digipalvelulaki asettaa kolme keskeistä vaatimusta digitaalisille palveluille, kuten verkkosivustoille ja mobiilisovelluksille:


  1. Palvelun ja sen sisältöjen tulee täyttää tekniset saavutettavuusvaatimukset, jotka perustuvat eurooppalaiseen EN 301 549 -standardiin ja viittaavat WCAG-ohjeistukseen.

  2. Palvelusta on löydyttävä saavutettavuusseloste, joka kertoo palvelun saavutettavuuden tason ja mahdolliset puutteet.

  3. Käyttäjillä on oltava mahdollisuus antaa palautetta saavutettavuudesta, ja palautteeseen on vastattava 14 vuorokauden kuluessa. Osalla palveluista on myös asetettu lisäedellytyksiä.


Hankintayksikkö, varaudu ajoissa!


Uusiin vaatimuksiin on syytä varautua jo hyvissä ajoin. Hankinnoissa on syytä huomioida muun muassa, ettei saavutettavaksi tarkoitetun palvelun mahdolliset korjauskustannukset siirry tilaajalle. Mikäli tiedossa on hankintoja, joita digipalvelulaki koskee, on tärkeää huomioida muutokset ajoissa.


Suomen Hankintajuristit ovat apunanne kartoittamassa, vaikuttaako digipalvelulain muutos tuleviin hankintoihinne . Ota yhteyttä tästä. 

bottom of page